مجله آراگیرا, مراقبت پوست

بیماری‌‌های پوستی را بهتر بشناسیم

در این نوشته می خوانیم:

قریب به یقین هر یک از ما در طول زندگی به یکی از انواع آسیب‌ها و بیماری‌های پوستی مبتلا شده‌ایم؛ چراکه طیف وسیعی از انواع بیماری‌های پوستی وجود دارد که از نظر علائم و شدت بسیار متفاوت هستند.

علت بروز بعضی از آن‌ها عوامل محیطی بوده، در حالی‌ که برخی دیگر ممکن است دلایل ژنتیکی داشته باشند. بیماری‌های پوستی می‌توانند اثرات موقت یا دائمی داشته باشند و حتی در مواردی در دسته بیماری‌های تهدید کننده زندگی قرار بگیرند!

بنابراین، نباید حتی جزئی‌ترین آسیب یا بیماری پوستی را نادیده گرفت. برخی از شرایط پوستی می‌توانند یک علامت هشدار دهنده به افراد باشند. حتی بیماری‌های پوستی با تأثیرات جزئی، ممکن است در صورت عدم توجه به‌موقع، باعث ایجاد زخم دائمی و مشکلات متعدد شوند. 

در ادامه مقاله، به انواع بیماری‌ پوستی و آسیب‌های شایع، علائم، علل، راه‌های پیشگیری و درمان آ‌ن‌ها اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

۱- آکنه (Acne)

آکنه نوعی اختلال است که بر روی غدد چربی موجود در پوست و فولیکول‌های مو تأثیر می‌گذارد و باعث بروز جوش‌های سرسفید، سرسیاه، قرمز (پاپول)، چرکی (پوسچول)، ندولار و کیستیک در نقاط مختلف بدن می‌شود. اصولا تولید بیش از حد چربی پوست به‌خصوص در دوران بلوغ و قاعدگی و مسدود شدن فولیکو‌ل‌های مو توسط این چربی، سلول‌های مرده و باکتری‌های موجود در زیر پوست (به‌خصوص پروپیونی باکتریوم آکنس)، باعث ایجاد آن می‌شود.

این بیماری به باکتری‌هایی که به طور معمول روی پوست زندگی می‌کنند اجازه می‌دهد تا در فولیکول‌ها رشد کرده و باعث التهاب، تورم، قرمزی و درد شوند. برای اکثر افراد، آکنه با رسیدن به سی سالگی کاهش می‌یابد، اما برخی از افراد در دهه چهل و پنجاه زندگی خود نیز همچنان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

معمولا جوش‌ها در صورت، پیشانی، قفسه سینه، پشت و شانه‌ها ظاهر می‌شوند، زیرا این نواحی بیشترین غدد چربی را دارند.

علت آکنه چیست؟

تحقیقات نشان می‌دهند که عواملی مثل تغییرات هورمونی (افزایش هورمون آندروژن در دوران بلوغ)، مصرف داروهای خاص مثل کورتیکواستروئیدها، خوردن غذاهای سرشار از کربوهیدرات مانند چیپس و فست‌فودها و داشتن استرس، می‌توانند باعث بروز و بدتر شدن جوش‌ها شوند؛ پس با کنترل این عوامل، می‌توان از بروز آکنه پیشگیری کرد.

آکنه و جوش چگونه درمان می‌شوند؟

برای درمان آکنه معمولا از داروهای خوراکی و موضعی استفاده می‌شود. توصیه می‌کنیم قبل از هرگونه خوددرمانی با پزشک و داروساز متخصص در این زمینه صحبت کنید.

از جمله ترکیبات موضعی موثر در درمان جوش، می‌توان به بنزوئیل پراکسید، سالیسیلیک اسید، گوگرد، مشتقات ویتامین A یا رتینوئیدها و برخی از آنتی بیوتیک‌ها اشاره کرد.

۲- بیماری پوستی اگزما (Eczema)

اگزما اصطلاحی برای نوعی از بیماری‌ مزمن پوستی است که باعث التهاب یا تحریک پوست می‌شود. شایع‌ترین نوع اگزما به‌عنوان درماتیت آتوپیک یا اگزمای آتوپیک شناخته شده است. آتوپیک به گروهی از بیماری‌ها اشاره دارد که با شرایط آلرژیک مانند آسم و تب یونجه ارتباط دارند. اگزما در حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از نوزادان و حدود ۳۰ درصد از بزرگسالان و کودکان در جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دلیل بروز اگزما چیست؟

علت دقیق اگزما ناشناخته است! اما تصور می‌شود که با واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن به یک ماده تحریک‌کننده مانند مواد شوینده مرتبط است. این نوع از انواع بیماری پوستی، معمولاً در خانواده‌ها با سابقه آلرژی یا آسم مشاهده می‌شود.

اگزما با چه علائمی شناخته می‌شود؟

اگزما تقریباً همیشه باعث خارش می‌شود. بعضی اوقات خارش قبل از ظاهر شدن بثورات (ضایعه پوستی) شروع می‌شود؛ اما ظهور بثورات بیشتر در صورت، پشت زانوها، مچ دست‌ها، دست‌ها یا پاها رخ می‌دهد. مناطق آسیب دیده معمولاً بسیار خشک، ضخیم یا پوسته‌پوسته می‌شوند.

بهترین راه مقابله با بیماری پوستی اگزما

تاکنون هیچ درمان قطعی‌ای برای آن یافت نشده است؛ اما اقدامات مراقبتی مانند عدم استفاده از محصولات پوستی حساسیت‌زا، نظیر مواد شوینده و کرم‌های حاوی عطر و مرطوب نگه داشتن مرتب پوست با کرم‌ها یا پمادهای دارویی می‌توانند خارش را تسکین دهند و از گسترش آن جلوگیری کنند.

۳- لک و پیس

لک و پیس (پیسی یا ویتیلیگو) یکی دیگر از انواع بیماری پوستی است که باعث از بین رفتن رنگ پوست به شکل لکه‌ در نواحی مشخصی می‌شود. این لکه‌ها در هر قسمت از بدن حتی روی مو و قسمت داخلی دهان می‌توانند بروز کنند.

رنگ پوست و مو ناشی از وجود رنگدانه‌ها یا ملانین است و این بیماری هنگامی اتفاق می‌افتد که سلول‌های تولیدکننده ملانین در اثر خودایمنی، استرس شدید یا ژنتیک از بین بروند. خوشبختانه این بیماری تهدید کننده زندگی یا مسری نیست. 

درمان لک و پیس

بیشتر درمان‌های ویتیلیگو با هدف جلوگیری از افزایش سیستم ایمنی بدن، خودداری در از بین رفتن ملانوسیت‌ها و بهبود ظاهر پوست است.

درمان این بیماری پوستی، شامل نور درمانی و مصرف داروهای موضعی است تا شاید بتواند ملانین را به پوست آسیب‌دیده بازگرداند.

۴- روزاسه (Rosacea)

روزاسه نوعی از انواع بیماری پوستی مزمن است که باعث قرمز شدن پوست (معمولاٌ در صورت) می‌شود. این عارضه می‌تواند باعث مشکلات چشمی و در مراحل پیشرفته، باعث ضخیم‌تر شدن پوست شود. این بیماری پوستی، بیشتر در خانم‌های میانسال که پوستی روشن دارند دیده می‌شود.

علت بروز روزاسه

درست مثل اگزما، علت دقیق روزاسه هم شناخته شده نیست؛ اما برخی از افراد ژن این بیماری پوستی را به ارث می‌برند. برخی محققان معتقدند که این بیماری ناشی از گشاد شدن رگ‌های خونی است که باعث سرخ شدن و قرمزی پوست می‌شوند. 

علائم روزاسه

روزاسه معمولاً باعث قرمز شدن مکرر پوست می‌شود. این حالت معمولاً در مرکز صورت از جمله پیشانی، بینی، گونه‌ها و چانه اتفاق می‌افتد. همچنین ممکن است پوست متورم یا سوزناک شود، به‌خصوص هنگامی که از محصولات آرایشی استفاده می‌شود. روزاسه ممکن است باعث قرمزی، التهاب، خشکی، خارش و سوزش چشم‌ها شود. تاری دید یا حساسیت به نور نیز می‌تواند از علائم این بیماری پوستی باشد.

عوامل تشدید کننده بیماری روزاسه

بهترین راه پیشگیری، اجتناب از عوامل تشدید کننده است!

۱- از مصرف نوشیدنی‌های داغ، غذاهای تند، نوشیدنی‌های حاوی کافئین و الکلی پرهیز کنید.

۲- نور آفتاب در بیشتر موارد باعث شروع برافروختگی می‌شود. توصیه می‌شود از پوست در برابر نور آفتاب محافظت شود. این محافظت به صورت استفاده از کلاه لبه‌دار، مصرف کرم ضدآفتاب و عدم قرار گرفتن در معرض آفتاب در ساعات اوج تابش است.

۳- از خاراندن، ماساژ دادن و مالش پوست خودداری شود.

۴- حتی الامکان در معرض باد گرم و سرد قرار نگیرید، زیرا هر دو می‌توانند تحریک کننده بیماری باشند.

درمان روزاسه

درمان خاصی برای روزاسه وجود ندارد. با این حال، روش‌های درمانی متعددی برای کاهش نشانه‌ها و علائم این بیماری پوستی در دسترس هستند. برخی داروهای آنتی بیوتیک، ترتینوئین، بنزوئیل پراکسید و محصولات پوستی حاوی هیالورونیک اسید و اسید آزلائیک، می‌توانند ظاهر پوست را بهتر کنند.

(لینک خرید ابرسان واترژل نوتروژینا، سرم هیالورونیک اسید بالانس)

۵- بیماری پوستی پسوریازیس (Psoriasis)

پسوریازیس یکی از انواع بیماری‌ پوستی خود ایمنی مزمن است، که باعث می‌شود سلول‌های پوستی سریع‌تر از حد طبیعی تکثیر شوند. در نتیجه پوست ملتهب شده و پولک‌دار (فلس مانند) می‌شود.

علت پسوریازیس

در پسوریازیس، نوعی از گلبول‌های سفید به نام سلول‌های T، بیش از حد طبیعی فعال می‌شوند که سایر واکنش‌های سیستم ایمنی بدن از جمله تورم و گردش سریع سلول‌های پوستی را تحریک می‌کنند. در افراد مبتلا به این بیماری، سلول‌های پوستی خیلی سریع رشد می‌کنند و روی سطح پوست جمع می‌شوند، که نتیجه آن قرمزی و پولک‌دار شدن پوست است. 

برخی علل دیگر شامل موارد زیر هستند:

۱- سابقه خانوادگی (ژنتیکی)

۲- عفونت‌ها

۳- استرس

۴- مصرف داروهای خاص

علائم پسوریازیس

پسوریازیس معمولاً باعث ایجاد لکه‌های پوستی ضخیم و قرمز می‌شود، به‌طوری که بیمار احساس خارش و درد می‌کند. این لکه‌ها در هر جای بدن مانند  آرنج، زانو، پاها، پوست سر، کمر، صورت، کف دست و کف پا ظاهر می‌شوند. این بیماری پوستی همچنین می‌تواند روی ناخن‌های دست و پا، ناحیه تناسلی و داخل دهان نیز ایجاد شود. علاوه بر علائم پوستی، می‌تواند باعث درگیر شدن مفاصل و عروق قلبی شود.

چگونگی درمان پسوریازیس

چندین نوع درمان مختلف برای پسوریازیس وجود دارند. پزشک با در نظر گرفتن علائم و شرایط بیمار، در مورد بهترین درمان تصمیم می‌گیرد.

درمان موضعی: استفاده از کرم یا پمادهایی مانند کورتیکواستروئیدها، سالیسیلیک اسید، ویتامین D3، کالامین و رتینوئیدها

نوردرمانی: در این روش، نور ماوراء بنفش به اندازه تعیین شده روی پوست تابیده می‌شود.

درمان سیستمیک: می‌تواند شامل مصرف داروهای خوراکی و تزریقی تنظیم کننده سیستم ایمنی باشد.

نکته مهم: افراد مبتلا به بیماری پوستی پسوریازیس، بهتر است از کرم‌های نرم‌کننده، برای مرطوب نگه داشتن پوست در هنگام استفاده از سایر درمان ها استفاده کنند. این کار می تواند به کاهش خارش و سوزش کمک کند و همچنین ممکن است تعداد ضایعات یا پلاک های ایجاد شده را کاهش دهد.

۶- ملانوما

ملانوما یک نوع دیگر از انواع بیماری‌ پوستی به شمار می‌رود که خال‌های غیر طبیعی را در پوست به وجود می‌آورد. در واقع، باید بدانید این بیماری پوستی خطرناک است و از جمله سرطان‌های پوستی به شمار می‌رود. در این بیماری، خال‌ها شکل‌های نامتقارن داشته و کناره‌های آن‌ها دندانه‌دار یا ناصاف است.

درمان این نوع از خال ها بیشتر با عمل‌های جراحی و شیمی‌درمانی انجام می‌شود که به محض دیدن این نوع از خال‌ها، باید به پزشک مراجعه نمایید.

۷– بیماری پوستی BCC

سرطان سلول بازال که به آن کارسینوم سلول بازال (Basal cell carcinoma) یا به اختصار BCC هم گفته می‌شود. این نوع از انواع بیماری پوستی، یکی از شایع‌ترین سرطان‌های پوستی است که به دلایل مختلفی از جمله تماس با نور آفتاب، مواد شیمیایی، قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس یا به علت بیماری‌های عفونی یا ارثی ممکن است به‌وجود بیاید.

وظیفه سلول‌های پایه (بازال) که روی لایه اپیدرم قرار دارند، جایگزین کردن سلول‌های جدید با سلول‌های مرده پوست است؛ اما سرطان سلول بازال منجر به ایجاد تومورهایی در سطح پوست می‌شوند. این تومورها اغلب مانند زخم، اسکار یا لکه‌های قرمز رنگ دیده می‌شوند.

عوامل خطرساز

علاوه بر عوامل گفته شده در بالا، عوامل دیگری هم وجود دارد که می‌توانند ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش دهند. مهم‌ترین این عوامل عبارتند از:

  • داشتن سابقه خانوادگی
  • داشتن پوست روشن یا نازک که احتمال آفتاب سوختگی آن بیشتر است
  • زندگی در ارتفاعات بالاتر یا مناطق با تابش آفتاب شدید
  • مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی
  • افزایش سن و پیری

روش درمان و پیشگیری از BCC

همانطور که در مورد علل ابتلا و عوامل خطرساز به سرطان BCC اشاره کردیم، دوری یا کاهش قرار گرفتن در معرض این عوامل، بهترین راه پیشگیری و کاهش احتمال ابتلا به این بیماری است. بنابراین، مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان سلول بازال عبارتند از:

  • اجتناب از قرار گرفتن زیاد از حد در اشعه‌های مضر آفتاب
  • اجتناب از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی
  • استفاده از کرم ضدآفتاب

این سرطان در صورتی‌ که به موقع تشخیص داده شود، از طریق روش‌های مختلف از جمله جراحی، رادیوتراپی و سرما درمانی قابل درمان است.

۸- بیماری پوستی صدف

نام دیگر بیماری پوستی پسوریازیس، به دلیل ظاهر فلس مانند و پوسته پوسته شدن نواحی درگیر، صدف است که بالاتر به تفصیل درباره آن صحبت کردیم.

۹- بیماری پوستی LSA (لیکن اسکلروز)

در این بیماری، پوست تکه‌تکه و سفید رنگ شده و نسبت به پوست طبیعی کمی نازک‌تر می‌شود. لیکن اسکلروز می‌تواند هر بخشی از بدن را تحت تاثیر قرار دهد، اما اغلب در پوست نواحی آلت تناسلی و مقعد اتفاق می‌افتد. احتمال بروز بیماری LSA، در زنانی که در دوران پس از یائسگی قرار دارند، بیش‌تر است.

علت دقیق لیکن اسکلروز مشخص نیست. فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی یا عدم تعادل هورمونی، می‌تواند در ایجاد این بیماری دخیل باشد.

علائم لیکن اسکلروز

علائم لیکن اسکلروز عبارتند از:

  • خارش معمولاً شدید
  • احساس درد و ناراحتی
  • لکه‌های سفید روی پوست
  • کبودی و چروک شدن نواحی درگیر
  • در موارد شدید خونریزی و تاول و یا زخم
  • درد و سوزش هنگام نزدیکی

درمان بیماری پوستی LSA

در برخی اوقات، لیکن اسکلروز خودبه‌خود بهبود می‌یابد و نیاز به درمانی خاص نخواهد بود. درمان لیکن اسکلروز به کاهش خارش، بهبود ظاهر پوست و کاهش زخم کمک می‌کند. از جمله داروهای کمک کننده می‌توان به کورتیکواستروئید و داروهای تنظیم کننده ایمنی اشاره کرد.

۱۰- بیماری پوستی LPP 

بیماری لیکن پلان یا LPP، یک بیماری پوستی خود ایمنی است که به‌صورت ژنتیکی منتقل می‌شود. این بیماری با ضایعات پوستی و خارش همراه است، ولی معمولا بعد از مدتی بهبود می‌یابد و عوارض آن دائمی نیست.

علت لیکن پلان

لیکن پلان به‌علت یک اختلال در سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود، اما عامل ژنتیک باعث می‌شود این اختلال از یک فرد به فرزندانش منتقل شود. همچنین عوامل محیطی زمینه‌ بروز لیکن پلان را فراهم می‌کنند.

درمان بیماری پوستی LPP

بیماری لیکن پلان به‌عنوان یک بیماری غیر قابل درمان شناخته است که خودبه‍خود بهبود می‌یابد. معمولاً کوتاه‌ترین زمان مورد انتظار چند ماه و طولانی‌ترین زمان برای بهبود دو سال است. طی این مدت، برای کاهش آسیب‌های جسمی و روحی فرد از اقدامات درمانی استفاده می‌شود.

اقدامات درمانی شامل روش‌هایی است که ناراحتی فرد را از خارش بثورات کاهش دهد، از جمله استفاده از داروها و پمادهای ضد خارش و التهاب.

همچنین درمان‌های خانگی با مراقبت‌ از پوست و رعایت رژیم غذایی انجام می‌شود.

ویژگی رژیم غذایی افراد مبتلا به بیماری لیکن پلان

مصرف برخی از غذاها و داشتن رژیم‌های غذایی مخصوص، در کنترل این نوع از انواع بیماری پوستی بسیار موثر است؛ که شامل موارد زیر است:

  • رژیم غذایی افراد مبتلا به لیکن پلان باید حاوی غذاهای سرشار از ویتامین C باشد. ویتامین C، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. منابع غذایی این ویتامین، میوه‌ها و سبزیجات با برگ تیره مانند اسفناج هستند.
  • بیماران باید غذاها و مکمل‌های غنی از امگا ۳ مصرف کنند، زیرا این ماده، خاصیت ضد التهابی و تعدیل کنندگی دارد. 
  • روی برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است. پس بهتر است گوشت، غلات و آجیل‌ها را در برنامه‌ی روزانه بگنجانید،  تا از خطرات این شکل از انواع بیماری پوستی جلوگیری کنید.

۱۱-بیماری پوستی Pityriasis rosea) PR)

پیتیریازیس روزه آ یا جوش پولکی یکی از انواع بیماری پوستی است که معمولا به‌واسطه عفونت‌های ویروسی ایجاد می‌شود. این بیماری با ایجاد یک جوش قرمز بزرگ آغاز و در ادامه با ایجاد لکه‌های بیضی مشابه و کوچک‌تر که بر روی سینه یا کمر قرار دارند، همراه می‌شود. PR می‌تواند از چند هفته تا چند ماه طول بکشد.

بیماری پوستی PR اغلب در بهار و پاییز ایجاد می‌شود و به نظر می‌رسد بیشتر در نوجوانان و بزرگسالان رخ دهد.

درمان بیماری پوستی PR

استفاده از روش‌های نور درمانی، داروهای ضدویروسی و کورتیکواستروئیدها از جمله راه‌های درمان این بیماری پوستی است.

علاوه بر این، استحمام و استفاده از روغن‌های حمام و کرم‌های مرطوب‌کننده پیشنهاد می‌شود. همچنین بایستی از پوست در برابر نور خورشید محافظت شود.

۱۲- قارچ پا

قارچ پا، بیماری پای ورزشکار و یا تینه آ پدیس (Tinea Pedis)، شکلی از انواع بیماری پوستی با منشا قارچی است که معمولاً بین انگشتان پا به وجود می‌آید. این عارضه معمولاً در افرادی اتفاق می‌افتد که پاهایشان با پوشیدن کفش‌های تنگ، به‌شدت عرق می‌کند.

علائم بیماری پای ورزشکار چیست؟

علائم و نشانه‌های این نوع از انواع بیماری پوستی، ضایعات فلس مانندی است که باعث خارش، گزگز کردن پوست و سوزش می‌شود. این بیماری مسری بوده و می‌تواند از طریق زمین، حوله یا لباس آلوده، به دیگران انتقال پیدا کند.

سایر علائم بیماری پای ورزشکار، عبارتند از:

  • تاول‌های روی پاها که معمولا با خارش همراه هستند.
  • ترک خوردن و پوسته‌پوسته شدن پوست روی پاها، بین انگشتان و کف پا
  • خشکی پوست کف یا کناره‌های پاها
  • آسیب دیدن و زخم پوست روی پاها 
  • تغییر رنگ، ضخیم شدن و شکننده شدن ناخن‌های پا

علت عفونت قارچی پا

قارچ عامل ایجاد بیماری پای ورزشکار، همان قارچ پوستی است که سبب بروز کچلی و خارش کشاله ران می‌شود. جوراب، کفش نمناک و گرم و محیط‌های مرطوب باعث رشد این ارگانیسم‌ها می شود.

روش‌های درمان قارچ پا

این عفونت اغلب با داروهای ضد قارچ موضعی بدون نسخه قابل درمان است. اگر داروهای بدون نسخه عفونت شما را درمان نکنند، پزشک می تواند پماد ضد قارچ پوستی یا داروهای ضد قارچ خوراکی قوی‌تر برایتان تجویز کند.

درمان خانگی قارچ پوستی پا

علاوه‌بر درمان‌های دارویی گفته شده در بالا، برای درمان خانگی قارچ پا می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. پاهایتان را مرتبا با آب و صابون بشویید.
  2. پاهایتان را در آب نمک یا سرکه رقیق قرار دهید تا تاول‌ها برطرف شوند.
  3. مطمئن باشید که پاهایتان پس از شستن کاملا خشک شوند، به ویژه بین انگشتان پاها
  4. جوراب‌های نخی تمیز بپوشید.
  5. برای خشک نگه داشتن پاها، کفش‌ها و جوراب‌هایتان را مرتبا عوض کنید.
  6. حوله‌هایتان را مرتب بشویید و آن‌ها را با فرد دیگری به اشتراک نگذارید.

 استفاده از روغن درخت چای برای درمان عفونت قارچ پا

مطالعات، اثربخشی روغن درخت چای را در درمان این بیماری پوستی نشان داده است. روغن درخت چای، بیماری پای ورزشکار را در ۵۰ درصد از ۶۴٪ افرادی که از این محلول استفاده کرده بودند به طور کامل درمان کرد.

(لینک سرم درخت چای فارماسی)

۱۳- بیماری پوستی PLC

پیتریازیس لیکنوئید(Pityriasis Lichenoides) یک اختلال پوستی است که عمدتاً مردان زیر ۳۰ سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. موارد بسیاری از این شکل از انواع بیماری پوستی در طول سال‌های اولیه نوجوانی رخ می‌دهد که به‌صورت لکه‌های قرمز یا قهوه‌ای، پوسته‌پوسته بر روی بدن، باسن و پاها ظاهر می‌شود. این لکه‌ها معمولا بدون علامت هستند، هر چند ممکن است در برخی موارد، سوزش و خارش وجود داشته باشد.

در اغلب موارد، برای چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد و به خودی خود در طی یک سال از میان می‌روند.

درمان بیماری PLC

به‌طور کلی، این مدل از انواع بیماری پوستی، خودبه‌خود از میان می‌رود و معمولاً نیازی به درمان وجود ندارد. در مواردی که خارش شدید باشد، کرم‌های حاوی کورتیکواستروئید تجویز می‌شود. 

از آنجا که بیماری پوستی PLC، با سایر اختلالات ایمنی در ارتباط است، برخی از پزشکان بر این باورند که تنظیم یک رژیم غذایی با تمرکز بر بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، ممکن است در درمان این بیماری کمک کند. یک رژیم غذایی متعادل که شامل مقادیر زیادی از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و گوشت بدون چربی باشد، می تواند به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک کند.

این ۱۳ مورد، رایج‌ترین انواع بیماری پوستی بودند که در این مقاله مفصل راجع به هرکدام صحبت کردیم.

جمع‌بندی

پوست ما اولین سد دفاعی بدن است و هر روزه در معرض خطرات و آلودگی‌های زیادی قرار دارد. اگر به‌خوبی از پوستمان مراقبت نکنیم، می‌تواند صدمات جبران‌‌ناپذیری را به‌همراه داشته باشد.

علائم انواع بیماری پوستی اغلب مبهم و متنوع هستند، در حالی که برخی از این نشانه‌ها کاملاً بی‌ضرر هستند (با این وجود که احساس آزاردهنده‌ای دارند)، برخی دیگر می‌توانند نشانه‌ای از مشکلات جدی پزشکی باشند.

بعضی از اختلالات پوستی بر اثر عوامل محیطی و بعضی دیگر به دلیل اختلالات ژنتیکی ایجاد می‌شوند. در این مقاله، به بررسی ۱۳ بیماری پوستی از جمله آکنه، پسوریازیس، ویتیلیگو، سرطان‌های پوست و … پرداختیم و نشانه‌ها، علل و روش‌های پیشگیری و درمان آن‌ها را مرور کردیم.

حال که با علائم این بیماری‌ها آشنا شدید، اگر فکر می‌کنید که ضایعه‌ای که در حال حاضر روی پوست دارید به یکی از این مشکلات پوستی مرتبط است، با پزشک متخصص مشورت کنید. اگر هم فکر می‌کنید این مقاله برایتان مفید بود، لطفاً آن را برای دوستانتان هم بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *